پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه گردو است که حاوی مایع شیری رنگ از بیضه ها تا آلت تناسلی در هنگام انزال است. داشتن دو یا چند لوب یا محفظه متصل به لایه بیرونی بافت. پروستات در جلوی مقعد، زیر کیسه، جایی که ادرار در آن ذخیره می شود، قرار دارد. مجرای ادرار را در گردن مثانه احاطه کرده و مایعی را که وارد سانتی متر می شود تامین می کند.

علائم سرطان پروستات چیست؟

خون در ادرار

انسداد ادرار

مشکل در شروع ادرار کردن

شب ادراری - تکرر ادرار در شب

درد بعد از انزال یا هنگام ادرار کردن

جریان ادرار ضعیف یا مختل

ادراری که رنگ یا بوی غیرعادی دارد

احتباس ادرار - ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

تکرر ادرار - هشت بار یا بیشتر ادرار کردن در روز

فوریت ادرار: ناتوانی در به تاخیر انداختن ادرار

بی اختیاری ادرار - از دست دادن کنترل ادرار

اندازه و حجم پروستات سالم چیست؟

اندازه طبیعی پروستات 4 سانتی متر عرض، 3 سانتی متر ارتفاع و 25 میلی لیتر است.

70 درصد موارد سرطان پروستات در نواحی محیطی، 20 درصد در نواحی مرکزی و 10 درصد در نواحی مرکزی رخ می دهد.

هنگامی که این غده رشد می کند، می تواند جریان ادرار از مثانه را مسدود کند. بزرگ شدن پروستات تقریباً در همه مردان با افزایش سن رخ می دهد.

آلت تناسلی

مجرای ادرار

سرهنگ

هودن ساک

مثانه

طناب اسپرماتیک

بادکنک را ادامه دهید

یک صندلی

مستطیل

انواع مشکلات و بیماری های پروستات

شایع ترین مشکل پروستات در مردان زیر 50 سال التهاب است که پروستاتیت نامیده می شود.

بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یکی دیگر از مشکلات رایج است. از آنجا که غده پروستات با افزایش سن مردان به رشد خود ادامه می دهد، BPH شایع ترین مشکل پروستات برای مردان بالای 50 سال است.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان است. مردان مسن نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند، اما شیوع آن بسیار کمتر از BPH است. بر خلاف پروستاتیت یا پروستات بزرگ شده، سرطان کاملاً بی صدا و بدون علامت است و تنها با معاینه پزشک و آزمایش های خاصی به نام PSA و PSA آزاد قابل تشخیص است. بنابراین، افرادی که در گروه خطر قرار دارند، یعنی مردان بالای 50 سال، به ویژه آنهایی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، باید این آزمایش را هر شش ماه تا یک سال انجام دهند.

معاینه فیزیکی پروستات

برای تشخیص مشکلات پروستات، پزشک معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) را انجام می دهد. معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) یک معاینه فیزیکی پروستات است.

پزشک از بیمار می خواهد که روی میز خم شود یا به پهلو دراز بکشد و زانوهای خود را نزدیک به سینه نگه دارد. سپس یک انگشت دستکش و روغن کاری شده را وارد راست روده می کند و قسمتی از پروستات را که در کنار آن قرار دارد لمس می کند. DRE ممکن است کمی ناخوشایند باشد، اما کوتاه است.

این آزمایش نشان می دهد که آیا پروستات غیرطبیعی وجود دارد که نیاز به آزمایش بیشتری دارد. اکثر متخصصان DRE را به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای مردان 50 ساله و بالاتر انجام می دهند.

آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA).

تست PSA برای تشخیص یا رد سرطان پروستات استفاده می شود. PSA عمدتاً در مایع منی یافت می شود که در پروستات نیز تولید می شود. مقادیر کمی از PSA به طور معمول در خون وجود دارد. سطح PSA در خون اغلب در مردان مبتلا به سرطان پروستات بالا است.

هنگامی که این آزمایش همراه با معاینه فیزیکی DRE انجام می شود، دقت تشخیص سرطان پروستات را افزایش می دهد.

همچنین برای کمک به غربالگری سرطان پروستات در مردان 50 ساله یا بالاتر انجام می شود. سازمان های پزشکی همچنین آزمایش خون PSA را از سن 40 سالگی برای مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، توصیه می کنند. برخی حتی آزمایش خون PSA را برای همه مردان از سن 40 سالگی توصیه می کنند.

برخی بیماری ها مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا التهاب پروستات و افزایش سن، سطح PSA را در خون افزایش می دهند. نتیجه آزمایش PSA بالا لزوماً به معنای سرطان پروستات نیست.

به بیماران سرطان پروستات اغلب آزمایش PSA برای بررسی عود و تعیین اثربخشی درمان پیشنهاد می شود.

آزمایشات تکمیلی فوق تخصص اورولوژی برای تشخیص مشکلات پروستات چیست؟


اگر مشکلات ادراری وجود داشته باشد یا آزمایش خون PSA نشان دهنده وجود مشکل باشد، ممکن است آزمایش‌های اضافی از جمله آزمایش ادرار، تست‌های اورودینامیک، سیستوسکوپی، سونوگرافی شکم، سونوگرافی ترانس رکتوم با بیوپسی پروستات و مطالعات تصویربرداری مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) تجویز شود. یک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) انجام دهید یا بنویسید.

برای انجام این آزمایشات، بیمار باید رژیم غذایی یا مایعات خود را تغییر دهد یا مصرف داروها را قطع کند. اگر آزمایش ها شامل قرار دادن دستگاه ها در مجرای ادرار یا رکتوم باشد، ممکن است قبل و بعد از آزمایش آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز شود.