تفاوت فولاد تزئینی و صنعتی چیست؟ مشخصات فنی ورق دکوراتیو و خواص و ویژگی های ورق فولادی صنعتی چیست؟ هر کدام از این ورق ها در کدام صنعت استفاده می شود؟ آیا شما نیز در تولید خود از ورق های صنعتی استفاده می کنید یا تا به حال ورق های فولادی براق، تزیینی، طرح دار یا آینه ای در اجزای مختلف ساختمانی و لوازم کاربردی دیده اید؟!

تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی

برای بررسی تفاوت ورق های فولادی دکوراتیو و صنعتی، ابتدا باید با تعاریف هر یک از این فلزات آشنا شوید. بنابراین در مقاله زیر به معرفی این ورق های استیل می پردازیم تا در مورد تفاوت ورق های فولادی دکوراتیو و صنعتی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

ورق های فولادی تزئینی و صنعتی از نظر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مشابه هستند، اما تفاوت های زیر را دارند:

شکل ظاهری: کاغذهای تزیینی به دلیل استفاده در صنعت دکوراسیون و تزیین ظاهری زیبا و منحصر به فرد دارند. برای ورق فولادی صنعتی به دلیل استفاده از آن در صنایع سنگین، روند بزرگی وجود ندارد.

ضخامت: ورق فولادی تزئینی معمولاً با ضخامت کمتر از 3 میلی متر تولید می شود در حالی که ورق فولادی صنعتی با ضخامت بیشتر تولید می شود.

موارد کاربرد: ورق فولادی تزیینی برای استفاده در صنایع دکوراسیون، ساختمان سازی، مبلمان و ... مناسب است، در حالی که ورق فولادی صنعتی در صنایع سنگین مانند خودروسازی، دریایی، صنایع نفت و گاز و ... استفاده می شود.

تفاوت کاغذ گرافیکی و صنعتی بر اساس کیفیت و ویژگی های دیگر است

انواع ورق های فولادی صنعتی ظاهری براق و مقاومت خوبی در برابر دماهای مختلف دارند. این فلز تقریباً با محیط زیست سازگار است، بنابراین 85 درصد ورق های فولادی صنعتی قابل بازیافت هستند.

فرآیند تولید ساده فولاد صنعتی، دوام و هزینه تولید پایین نسبت به عمر مفید از دیگر ویژگی های بارز انواع فولاد صنعتی است. در مقاله زیر تفاوت ورق استیل دکوراتیو و صنعتی به ویژگی های ورق استیل دکوراتیو می پردازیم.

برای تعیین کیفیت صفحات فلزی تزئینی، آنها را در یک محیط خورنده قرار می دهند. اگر ورقی بتواند دوام خوبی داشته باشد می توان گفت که کیفیت خوبی دارد.

قیمت ورق آهنی تزئینی به دلیل فلز گرانبهای به کار رفته در ترکیبات شیمیایی اغلب گران است اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان قیمت آن را به وضوح تعیین کرد.

تفاوت فولاد صنعتی با فولاد تزئینی از نظر کاربری

هر ورق فولادی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، تفاوت بین فولاد تزئینی و صنعتی را می توان با توجه به کاربرد بررسی کرد:

کاربرد ورق های فولادی صنعتی

در حال حاضر فولاد صنعتی مهفا کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد و می توان آن را در سه دسته زیر قرار داد:

ورق فولادی مقاوم در برابر آتش S310

ورق فولادی نسوز S310 در گروه فولاد ضد زنگ نیکل کروم با خواص ویژه و مناسب برای استفاده در دماهای بالا می باشد. این نوع فولاد حاوی مقادیر زیادی کروم و نیکل است و مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد.

کاربرد اصلی فولاد ضد زنگ ورق فولادی 310 است که قطعاتی را تولید می کند که با گرما و دماهای بالا در تماس هستند. از جمله مبدل های حرارتی و کوره هایی که در دمای بسیار بالا کار می کنند.

ورق فولادی 321 مقاوم در برابر سایش

ورق فولادی 321 یک آلیاژ مقاوم در برابر زنگ زدگی است که حاوی مقدار مشخصی تیتانیوم در ترکیب آن است. تیتانیوم این تیغه را در برابر تشکیل کاربید کروم مقاوم می کند. خواص مکانیکی استثنایی صفحه فولادی 321 امکان استفاده از آن را در صنایع با دمای بالا فراهم می کند.

این آلیاژ را می توان بدون هیچ مانعی در مخازن تحت فشار یا دیگ سازی استفاده کرد. آلیاژ فولاد آستنیتی 321 قابلیت جوشکاری تحت مقاومت های مختلف و فرآیندهای ذوب را دارد.

این ورق فولادی ضد زنگ در صنایع مختلفی مانند قطعات موتور جت، مبدل های حرارتی، تجهیزات و لوازم جانبی هواپیما، تجهیزات پردازش شیمیایی، لوله های تولید مارپیچ و ... کاربرد دارد.

آچار استیل آنتی اسید 316

ورق فولادی 316 مقاومت بسیار بالایی در برابر محیط های اسیدی و خورنده دارد. این ورق همچنین به عنوان فولاد ضد زنگ درجه دریایی یا جراحی شناخته می شود. در ترکیب ورق فولادی 316 علاوه بر کروم و نیکل، مقدار مشخصی مولیبدن نیز به کار رفته است.

از دیگر ویژگی های ورق فولادی 316 می توان به استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر خزش و پارگی در دمای بالا اشاره کرد. همچنین قابلیت شکل دهی، جوشکاری و ساخت بسیار بالایی دارد. این فولاد ضد زنگ در فرآیندهای مختلف ذوب و مقاومت جوش پذیری خوبی دارد.

کاربرد ورق فولادی تزئینی

یکی از محبوب ترین ویژگی های ورق های فلزی دکوراتیو رنگ های زیبا و جذاب آن است که در چندین رنگ براق، مات و خش وجود دارد. زیبایی، زیبایی و درخشش سطح ورق فلزی تزیینی، آن را به محصولی مهم برای استفاده در خارج و داخل قسمت های ساختمانی مانند آسانسور یا ساخت ظروف تزئینی تبدیل کرده است.

در واقع سبک ها و رنگ های مختلف صفحات فولادی تزیینی توجه بسیاری از طراحان و مهندسان ساختمان را به خود جلب کرده است. استفاده از این نوع برگ و طرح های مختلف آن در ساختمان های داخلی و خارجی بسیار متداول است.

اکنون با توجه به گسترش و توسعه صنعت تزئینات و اهمیت زیبایی عناصر زیبایی در ساخت و ساز ساختمان، تولید ورق های فولادی تزئینی نیز روز به روز در حال افزایش است. به طوری که هر روز طرح ها و رنگ های جدید انواع ورق های استیل تزئینی به بازار عرضه می شود.

رایج ترین انواع این نوع ورق ها در نمای ساختمان های مسکونی، برج های تجاری، هتل ها، عبادتگاه ها، مراکز هنری و دیدنی می باشد.