این سد زیبا در فاصله ۲۰ کیلومتری از رامسر و نزدیک جنگلهای دالخانی است. آب و هوای دالخانی نیز در بهار کمی گرم همراه با نم نم باران می باشد. متاسفانه به دلیل کم لطفی مسئولین، این دیوار آسیب زیادی دیده و بقایای کمی از آن بر جای مانده است. با کمی دقت میتوان متوجه شد که سبک معماری خانه شیرنگی به دوران قاجار باز میگردد. از جمله مراسم بسیار زیبای هنگام حلول سال نو، مراسم سال مج (خوش قدم) است: ابتدا نام چند کودک یا نوجوان خانواده را انتخاب و با استخاره از قرآن مجید نام هر یک که خوب آمد بهعنوان سال مج انتخاب میشود. بهتر است بدانید در شهرستان چناران جاذبه های تاریخی مهمی نیز قرار دارد چرا که این منطقه از گذشته در مسیر جاده تجاری قرار داشته و رفت و آمد زیادی از طریق آن صورت می گرفته است. از طریق مسیر راه آهن نیز باید بلیط قطار تهران به ساری را خریداری کرده و بعد در ایستگاه پل سفید پیاده شوید و با تاکسی به مسیر آلاشت بروید. فاصله رویان تا روستای کندلوس نزدیک به 90 کیلومتر بوده و 2 ساعت طول می کشد تا از شهر رویان و از جاده طریق جاده بلده به روستای کندلوس برسید. جنگل دالخانی همچون مسیری بهشتی است که شما را از دل روزمرگیها بیرون می کشد و طبیعت بکر و مه آلود شمال ایران را پیش چشمتان قرار میدهد. هنگامی که با قایق روی دریاچه حرکت میکنید، یگانه چیزی که از زندگی میخواهید همان آرامشی است که در آن لحظات به شما دست میدهد.

شاید برایتان جالبتوجه باشد که چشمه گل رامیان که به آن دریاچه گل رامیان هم میگویند، یک عارضهی طبیعی خاص و منحصربهفرد است و فقط یک نمونه مشابه دیگر در دنیا دارد! جنگل دالخانی، جنگلی بسیار دیدنی در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر در جاده ییلاق جنت رودبار قرار گرفته است، این جنگل در جوار کوه های البرز واقع شده است و جنگلی نیمه کوهستانی به شمار می آید به طوری که در آن علاوه بر جنگل نوردی می توان به کوهنوردی هم پرداخت و از آب و هوای ناب آن نیز بهره برد. اگر تاب و توان هوای سرد و خشک منطقه را دارید توصیه میکنیم در فصل پاییز به منطقه آبشار زیارت سفر کنید تا علاوه بر لذت بردن از زیباییهای آبشار، طبیعت شگفتانگیز جنگل اطراف که در رنگ و روی متنوع پاییزی هستند را نیز نظاره کنید. در کف تاریک جنگل و در کنار درختان، می توان انواع و اقسام قارچ های رنگارنگ و البته خطرناک را یافت که بسیاری از آنها خواص دارویی و صنعتی مهمی دارند. از اینجا به بعد جاذبه های شمالی کشور آغاز می شود و آرام آرام سرسبزی از هر گوشه و کنار بیرون می زند. جنگل شصت کلا یکی از چندین جنگل شمالی کشور با طبیعتی بکر است که در استان گلستان و در اطراف گرگان قرار دارد. دو ستون چوبی برزگ با سرستونهای مقرونسکاری شده در بخش شمالی به چشم میخورد. پل شاپور یکی از تاریخیترین پل های منطقه شمالی کشور یا سوادکوه است. ۳۹ کلیومتر مانده به سوادکوه مازندارن، آلاشت قرار گرفته.

وجه تسمیه روستای ورسک سوادکوه چیست؟ چشمه گتوسرون یکی از دهها چشمه استان مازندران است که در منطقه ورسک واقع شده و در دل جنگلهای انبوه توسکا قرار دارد. آبشار ورسک نیز می تواند در برنامه سفر شما گنجانده شود. چه چیزی در مورد این قلعه بیشتر از همه نظر شما را به خودش جلب کرد؟ مسیر آبشار باران کوه تا اولین رودخانه را می شود با اتومبیل طی کرد، هر چند جاده خاکی و ناهموار است اما بهتر است این مسیر را با ماشین طی کنیم، چرا که بعد از رودخانه چیزی در حدود دو و نیم الی سه ساعت پیاده روی دارد. به همین خاطر احساس میکنید که همیشه نم باران میزند. از جنوب این پارک تا شمال آن رودخانهای به اسم قلاشی در جریان است و تقریبا میتوان گفت که این رودخانه از وسط جنگل النگدره عبور میکند. در حقیقت میتوان گفت که سرای باقری ها یکی از بهترین نمونههای خانه بومی مسکونی در گرگان محسوب میشود. بهترین زمان برای سفر به این جنگل فصل بهار و پاییز است که تمام زیباییها جنگل را میتوانید در این فصلها مشاهده کنید. حتی اگر بخواهید تور مشهد از شمال را رزرو کنید ما همراه شما هستیم. شما می توانید بعد از بازدید از جاذبه های ناهارخوران به این منطقه بیایید و از آبشار بسیار زیبایی که از ارتفاعات 16 متری به درون حوضچه های زیبایی می ریزد بازدید کنید چرا که آبشار زیارت و پارک جنگلی ناهارخوران در یک مسیر قرار دارند و فاصله آن ها از یکدیگر به 11 کیلومتر نمی رسد. در پایان به شما توصیه میکنیم که در سفر به آلاشت و روستاهای اطراف بهعنوان یک گردشگر مسئول از طبیعت و محیط زیست محافظت کنید.

فصل زمستان در فیلبند، زودتر از هر منطقه دیگری آغاز میشود و دیرتر به پایان میرسد. اما پیش از سفر لازم است اطلاعات بیشتری راجع به این منطقه، امکانات، تفریحات و جاذبه هایش به دست آوریدو پس تا پایان این مطلب از نشریه لیدوما با ما همراه باشید. در میان آبشارهای استان گلستان، آبشار باران کوه یکی از زیبا ترین مکان های استان گلستان است که به علت مسیر طولانی پیاده روی و دسترسی سخت تر همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است. جنت رودبار یکی از مناطق خوش آب جنگل دالخانی محسوب میشود و درگذشته آبشارهای زیادی وجود داشته است، اما متاسفانه تعداد بسیاری از آنها براثر سیلاب یا خشکسالی از بین رفته و تنها یک آبشار در آن باقی مانده است که باید برای رسیدن آن باید مسیر دشواری را درحدود ۴۰ دقیقه پیاده طی کنید. این یعنی برای دسترسی به این تله کابین، تنها کافیست حدود ۱۰ دقیقه زمان صرف کنید. این آبشار در جاده جنت رودبار قرار دارد و فاصله 11 کیلومتری آبشار تا پارک جنگلی دالخانی باعث شده تا گردشگران مسافتی 20 دقیقه ای را طی کنند تا از پارک جنگلی دالخانی به آبشار سیاسرت برسند البته بعد از 20 دقیقه تازه به مبدأ می رسید و بقیه مسیر که پیاده روی است و از دل طبیعت هم عبور می کند 40 دقیقه از شما زمان می برد تا شما را به آبشار برساند هرچند این آبشار انقدر جذاب است که ارزش این پیاده روی و زمان را دارد. قرار است من هم ماشین بردارم و اولین سفر جاده ای خودم را با خودروی شخصی تجربه کنم.

سفر به هر نقطه از کشور پر از هیجان، ماجراجویی و لذت است: اما به شرط اینکه شما مجهز و با اطلاعات زیادی راه این سفر را پیش رو بگیرید. شما در ارتفاعات این منطقه می توانید چشم انداز بسیار زیبایی از شهرستان کردکوی، گرگان و بندرترکمن را مشاهده کنید. مزارع برنج، باغات چای و مرکبات و همینطور منظره شهر کتالم که در شمال قله قرار گرفته است، با چشم انداز زیبایی که به دریا دارد و همچنین تسلط به ارتفاعات و تپه های سرسبز البرز و وجود رودخانه ها از جمله رودخانه نسارود در شرق این قله، سبب شده است که به یک مکان بسیار شگفت انگیز و تماشایی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شود. این جنگل که واقع در 60 کیلومتری گرگان است به عنوان محلی برای تفریح و گردش به حساب آمده و گاها مردمان محلی گرگان نیز این مکان را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب میکنند چرا که علاوه بر سرسبزی، آب و هوایی معتدل و عالی دارد. خریدن این گیاهان دارویی طبیعی نیز می تواند گزینه خوبی به عنوان سوغات باشد. حتی تصاویر موجود در وب سایت های گردشگری نیز نمی توانند ظرافت های این بنای بسیار زیبا و تاریخی را به تصویر بکشند. همانند سایر شهرهای شمال کشور اغلب مکان های دیدنی گرگان نیز در جاذبه های طبیعی خلاصه می شوند. منطقه حفاظت شده جهان نما در شمال ایران و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان گرگان یکی از خارق العاده ترین مکان های دیدنی در این منطقه محسوب می شود. با وجود آنکه فقط خانههای اربابی را به این شکل بنا میکردند؛ اما به هر صورت ساخت چنین خانههای زیبایی نیاز به هنر و سلیقه بسیاری داشت. اگر اهل کمپ کردن باشید، می توانید با داشتن تجیزات کامل کمپینگ در پارک جنگلی دالخانی و یا در کنار دریاچه سد میجران کمپ کنید.

زمانی که پس از دیدن دریاچه سد میجران به جاده اصلی بازمیگردید، اگر مسیر را ادامه دهید به پارک جنگلی دالخانی میرسید. این منطقه با مساحتی بالغ بر ۶۰۰ هزار متر مربع در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است که در انتها به ییلاق های زیبای اکراسر، گرسماسر و جنت رودبار می رسد، جنگل دالخانی منطقه ای بکر و رویایی پوشیده از درختان سر به فلک کشیده غرق در مهی غلیظ و جاده هایی که از میان این درختان می گذرد و این منطقه را به محلی سحر انگیز و تماشایی بدل کرده است، از این رو این منطقه به دالان بهشت لقب گرفته است. اين آبشار كه بستری نيم دايرهای شكل دارد، شامل يک محل ريزش اصلی و چند محل ريزش فرعی است و حدود 7 متر ارتفاع دارد. این بنای تاریخی یکی از شاهکارهای معماری در ایران قلمداد شده و فضای بسیار گسترده اطراف آن دارای بیش از ده حیاط اصلی و فرعی است که هر کدام از آنها با یک هدف خاصی طراحی شده و نامگذاری شده بودند. پارک جنگلی ناهارخوران در واقع نام جنگلی در جنوب شهر گرگان با حدود ۳۰۰ هکتار وسعت با طبیعت دلنشین و زیبا است. پارک جنگلی ناهارخوران یک تفرجگاه کم نظیر در شمال ایران است که تقریبا چهار کیلومتر با جنوب گرگان فاصله دارد. خشکه داران، تنها جنگل جلگهای شمال کشور است و به دلیل فاصله کم با دریا و دید زیبایی که دارد، شهرت پیدا کرده است. • استان مازندران یکی از استان های زیبا و سرسبز شمالی ایران است و مسافران و گردشگران با سفر به این استان علاوه بر جنگل دالخانی میتوانند از سایر جذابیت های طبیعی این استان نیز بهره مند گردند. این رودخانه که در جنگل شصت کلا قرار دارد، به طول تقریبی 43 کیلومتر بوده و از دامنه های شمالی کوه قل بلاغ سرچشمه گرفته و با گذر از جنگل ها و دره های زیبای کوه جوز بند و سیراب، به دشت گرگان رسیده و در نهایت منظره ای زیبا از طبیعت بکر را به وجود می آورد.

قدم زدن در كنار ساحل و ديدن قلعه از آن فاصله احساس خوب آرامش و شادي را براي ما به ارمغان آورد،به سان گذشته هاي دور كه مردم با اطمينان به قلعه و نگهبانانش با خيالي آسوده در كنار ساحل قدم ميزدند. این کودک یا نوجوان به محض تحویل سال نو با سینی محتوی کلام الله مجید، سبزه، شیرینی و یک ظرف پر آب قبل از دیگران وارد خانه می شود و با ظرف آبی که در دست دارد آب در گوشه اتاق ها می ریزد و به این ترتیب سالی پربار و پربرکت برای خانواده به ارمغان می آورد. در دیگر روستاهای این منطقه و جادههای اطراف جنگل نیز اقامتگاههای فراوانی وجود دارد که میتوانید از قبل رزرو کنید و شب را با خیالی راحت و آسوده بخوابید. جنگل دالخانی به عنوان یکی از زیباترین جنگلهای ایران به قدری چشمنواز است که فارغ از جنگلنوردی و طبیعتگردی، حتی رانندگی در آن نیز شما را سر ذوق میآورد. ارتفاع قلعه مارکوه به قدری زیاد است که به بام رامسر شهرت دارد و از روی آن دید شما تا تنکابن افزایش مییابد، این قلعه در مساحتی ۶۰۰ متر مربعی و در ارتفاع ۲۶۵ متر از سطح دریا واقع شده که با توجه به عدم آشنایی مردم، خیلی از گردشگران از وجود چنین جای دیدنی در رامسر اطلاع ندارند. تهران تا تنکابن حدود ۲۳۲ کیلومتر فاصله دارد و بیشتر گردشگران این مسیر را با ماشین شخصی خودشان میروند. دینارسرا روستایی از توابع بخش نشتا شهرستان تنکابن است که بهعنوان یکی از زیباترین جاذبهها و جاهای دیدنی تنکابن شناخته میشود. کاخ آقا محمدخان قاجار یکی دیگر از مهمترین جاهای دیدنی گرگان است. خانه دارویی در دوران قاجار بنا شده است؛ اما بخشهایی از آن را در دوران پهلوی اول به آن اضافه کردند.

با توجه به وضعيت معمارى و سفال ها، مى شود احتمال داد كه اين قلعه در دوره ساسانى يا اوايل عهد اسلامى، به تقليد از شيوه معماری دوره ساسانى بنا شده است. اکثر کاروانسراها در دشتهای مسطح و صاف بنا میشدند؛ اما این کاروانسرا در مناطق کوهستانی قرار دارد. در صورتیکه قصد شب ماندن در دل جنگل را دارید، این پارک جنگلی محل مناسبی است. اگر قصد سفر به یک روستای ییلاقی را دارید روستای لاویج یکی از زیباترین و بهترین انتخاب های شما میتواند باشد این روستا در استان مازندران در میان جنگل های بکر و سرسبز و چشم نواز قرار گرفته است. تماشای طلوع خورشید، میتواند اقامتی بسیار دلنشین و خاطرهانگیز در طبیعت برایتان بسازد.در سفر به فیلبند با خود چه ببریم؟ قلعه ماران نزدیک به ۱۰ کیلومتر با رامیان فاصله دارد. مساحت این مجموعه نزدیک ۲۰۰۰ متر است و در حدود ۱۰ حیاط اصلی و فرعی را در خود جا داده است. ضمنا این پل ۸۶ متری دارای ۱۰ دهانه کوچک و یک دهانه بزرگ ۶۶ متری بوده و در ارتفاع ۲۱۴۰ متری از سطح دریا ساخته شده و ارتفاع آن از ته دره به ۱۱۰ متر می رسد. ارتفاع این پارک جنگلی از سطح دریا ۱۱۰۰ متر هست.

عبدالمومن که کتاب مراسد الاطلاع خود را در سال ۷۰۰ قمری می نوشت پس از ضبط اعراب کلمه می نویسد این نام بر شهر و کوره وسیعی از خاک طبرستان اطلاق می شود. آب های گرم معدنی که خاصیت طبی و درمانی دارند، بخش وسیعی از شهرستان رامسر را در برگرفته اند که گردشگران زیادی از این آب های گرم معدنی استفاده می کنند. از آنجایی که این بوستان که دارای رودخانه آب معدنی می باشد، در پایین جاده و در میان دره قرار دارد، برای ورود به آن، پله هایی از جاده تا بوستان صفا رود ساخته اند. همین طور می توانید از آلاچیق های آن استفاده کنید یا از دیدن رودخانه ها لذت ببرید. اختلاف نظر که بالا گرفت من تصمیم گرفتم درباره جاهای دیدنی مشهد تا شمال تحقیق کنم و چون نتیجه تحقیقاتم چیز جالبی از آب درآمد، تصمیم گرفتم آن را منتشر کنم تا دیگران هم اگر دچار این تردیدها شدند بتوانند از آن استفاده کنند و به راحتی برای تور شمال از مشهد برنامه بریزند و نزدیک ترین دریا به مشهد را مورد بازدید قرار دهند. در این زمینه هم اگر تجربه ی خاصی برای بازدید از این مکان داشتید و یا خاطره ی زیبایی دارید که می خواهید آن را تعریف کنید، کافی است که با دیگر افراد در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر دوست دارید که با این پارک بیشتر آشنا شوید، کافی است که مقاله همه چیز در مورد پارک جنگلی النگدره، بهشت پاییزی گرگان را مطالعه کنید.

اما همین که تصمیم به بالا رفتن می گیرید کلا نظرت در مورد همه چیز و مخصوصا سختی راه عوض می شود.از همین پله اول پوشش گیاهی لابه لای پله ها و سبزی های معطر کوهی که در حاشیه پله ها روییده است حواستان را پرت خودشان می کنند و به شما انگیزه بالا رفتن می دهند. جاهای دیدنی گرگان تنوع بالایی دارد که چند نمونه از آنها را برای شما معرفی کردیم. اگر قصد سفر به این مکان زیبا را دارید، بد نیست قبل از سفر، با جاهای دیدنی آن آشنا شوید. بنابراین میتوانید قبل از آغاز مسیر جنگل دالخانی بازدید کوتاهی هم از این روستا داشته باشید. بر اساس آثار به دست آمده از حفاری، قدمت اين مكان به دوره پارينه سنگی ميانه (حدوداً صدهزار سال قبل از ميلاد) میرسد و اين غار در اين دوران محل سكونت گروههای شكارچی و جمعآوردگان غذا بوده است. کاخ موزه رامسر که قدمت آن به دوره ی پهلوی باز می گردد از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و در موزه ی آن اشیای بسیار قیمتی ای نگه داری می شود. از آنجا که آبشارهای شیرآباد شناخته شده هستند و مسافران زیادی برای بازدید از آبشار به منطقه سفر میکنند، در اطراف آبشار چند اقامتگاه برای بازدید مسافران ایجاد شده است. این آبشار از زیباترین آبشارهای ایران است. افرادی هم هستند که مار را هم ردیف با آمارد، مارد و مرد میدانند و اعتقاد دارند که این نام مربوط به انسانهایی است که پیش از حضور آریاییها در این منطقه میزیستهاند. در این جنگل آبشارهای زیبای زیادی هم وجود دارد. پدیده ۱۲گانه آبشارهای شیرآباد بهدلیل خاصبودن و زیبایی منحصربهفردی که دارند، بهعنوان اثری ملی و طبیعی در فهرست سازمان محیط زیست ثبت شدهاند. مقبره امامزاده علاوهبر جنبه معنوی، یکی از مهمترین جاهای دیدنی گرگان است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با اجاره ون برای شمال با راننده وب سایت خود باشید.