انتخاب روش درمان در درجه اول بستگی به شرایط بیمار دارد. در این مرحله هم شرایط جسمی بیمار و توانایی او درتحمل رادیوتراپی و شیمیدرمانی و عوارض آن بسیار مهم است. مدولوبلاستوما شایعترین تومور مغز در کودکان است. تومورهای مغزی تودههایی از سلولها هستند که با رشد سریع خود بافتهای حساس مغز را تحت فشار قرار میدهند. بعد از عمل جراحی استخوان جمجمه را سر جای خود برمی­گردانند و با پیچ،تیتانیوم،سیم ونخ ثابت می­کنند. تنها درمان قطعی که برای آن میتوان در نظر گرفت برداشت تومور است و برخی از بیماران علاوه بر عمل جراحی نیازمند روش های درمانی دیگر مانند پرتو درمانی هستند. البته در برخی موارد جهشها از همان بدو تولد در سلولهای مغز وجود دارند و ممکن است بر اثر عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس یا مواد شیمایی، ژنهای خفته فعال شوند. جراحی و درمانهایی که در گذشته داشتهاید چه بوده است؟ به چه بیماریهای جدی در گذشته مبتلا بودهاید؟ تغیر محسوس در رفتار و مرتکب شدن به اعمالی که تاکنون انجام نداده اید آن هم بدون اینکه کنترل خاصی بر روی رفتارتان داشته باشید نشانه ایست که بهتر است جدی بگیرید. هدف از جراحی این است که بدون آسیب رساندن به قسمت های سالم مغز، تا جای ممکن سرطان برداشته شود.

بیشتر تومورهای نوزادان و کودکان نیازمند برداشته شدن توسط جراحی یا حداقل نمونه برداری، به عنوان بخشی از درمان، هستند. آزمایشگاه از این نمونه برای جستجوی سلولهای سرطانی استفاده میکند. این تفاوتها نشانگرهای مولکولی یا نشانگرهای زیستی نامیده میشوند. سردردهای شدید که به دفعات تکرار میشوند. تومورهایی که از بافت مغز منشأ میگیرند تومورهای مغزی اولیه نامیده میشوند اما تومورهایی که از اندام دیگری به مغز مهاجرت کردهاند، تومورهای ثانویه یا تومورهای متاستاتیک هستند. منشأ تومورهای اپاندیموم سلولهای اپاندیمی (سلولهای گلیال شعاعی) است. تومورهای اولیه به تومورهای گلیال (منشأ گرفته از سلولهای گلیال مغز) یا غیرگلیال ( برخاسته از اعصاب، رگهای خونی و غدد مغزی) و خوشخیم (غیر سرطانی) و بدخیم (سرطانی) دستهبندی شدهاند. دکتر القاسی فوق تخصص مغز و اعصاب، برای درمان تومور مغزی بهترین شیوه را انتخاب خواهد کرد. البته تومور مغز چه سرطانی باشد چه خوشخیم بر عملکرد مغز و سلامت فرد تأثیر منفی دارند و اگر بهاندازه کافی بزرگ شوند بر اعصاب، رگهای خونی و بافت اطراف خود فشار تحمیل میکنند. تغییرات منفی در موارد بالا ممکن است بیانگر تحت تأثیر قرار گرفتن بخشی از بافت مغز باشد. محاسبه این موارد بسیار دشوار است، زیرا همگی بیماران در یک زمان و مرحله خاص از بروز تومور مغزی خود متوجه وجود آن نشده و حتی در صورت مشاهده علایم ممکن است اهمیت و خطر آن را درک ننموده و به نزد جراح مغز و اعصاب مراجعه ننمایند.

متأسفانه نمیتوان از بروز تومور مغزی جلوگیری کرد اما اجتناب از سیگار کشیدن و دوری از تشعشعات رادیواکتیو از اقدامات مهمی است که خطر ابتلا به هر نوع توموری را کاهش میدهد. پس در صورت کنترل وزن و جلوگیری از چاقی میتوان به نوعی از بروز این عارضه پیشگیری کرد. معمولا از جراحی برای از بین بردن بیشتر این نوع تومورها استفاده میشود و پس از برداشتن، دوباره عود نمیکنند. قبل از این آزمایشها، مایعی به نام ماده حاجب به یکی از رگهای بدن تزریق میشود که شناسایی تومور بهتر و واضحتر انجام شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بهترین آزمایش تصویربرداری برای شناسایی تومورهای مغزی است. محققان بیش از ۱۵۰ نوع تومور مغزی مختلف را شناسایی کردهاند. با این ارزیابی مشخص میشود که آیا سلولهای سرطانی به غشای مننژ سرایت کردهاند یا خیر. این کار باعث میشود که پرتوها بهصورت موضعی و متمرکز بر تومور بتابند. روش کار به این صورت است که پرتوها به صورت مستقیم به تومور تابانده شده و موجب از بین رفتن سلول های سرطانی میشود.

در بعضی شرایط برای مشخص شدن نوع تومور نیاز به بیوپسی از تومور (برداشتن نمونهای از تومور برای بررسی میکروسکوپی) است. اما اینکه چرا چنین جهشهایی رخ میدهد هنوز بهخوبی مشخص نیست. دلایل بروز تومورهای مغزی هنوز به طور قطعی مشخص نیست. رادیوسرجری جراحی نیست زیرا نیازی به برش بافت ندارد. این کار توسط جراح مغز و اعصاب با ایجاد یک سوراخ کوچک در جمجمه و استفاده از یک سوزن برای نمونهبرداری از بافت تومور انجام میشود. چه آزمایشاتی برای تشخیص تومور مغزی انجام میشود؟ از دیدگاه مراقبت های بهداشتی، انواع تومورهای مغزی جزو موارد نادر پزشکی هستند که البته به طور همزمان نیز در صورت بروز می توانند تهدید کننده سلامت افراد بیمار مبتلا باشند. در ایالات متحده سالانه تنها حدود ۵ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر به تومور اولیه مغزی مبتلا میشوند. در مواردی که تومور خوش خیم منجر به بروز علایم و عوارضی شود، به طور معمول تنها با انجام یک جراحی مغز که عمدتاً به روش جراحی آندوسکوپی مغز و بسته می باشد، به تخلیه تومور مغزی خوش خیم اقدام می گردد. درمان عمدتاً شامل تحریک سیستم ایمنی برای برخورد موثرتر با سرطان است.

تومورهای کوردوما عمدتاً خوشخیم هستند. تومورهای خوشخیم مغزی شایع در بزرگسالان هستند که از سلولهای شوان در سیستم عصبی محیطی یا اعصاب جمجمه ایجاد میشوند. متخصصان بر این باورند که برخی از اختلالات ژنتیکی میتواند منجر به ایجاد تومور در مغز شود. در حالی که برخی انواع این تومورها هیچ ضرری را به همراه ندارند. نکته کلیدی این است که یک سردرد مداوم و جدید است که به هیچ گونه درمانی،از جمله داروهای بدون نسخه پاسخ مثبت نمیدهد. اگر اندازه تومور مغزی کوچک باشد و علائمی ایجاد نکند ممکن است پزشکان روند پایش و مراقبت با انجام آزمایشهای منظم و دورهای را مدنظر بگیرند. بسیاری از انواع تومورهای مغزی قادرند در ستون فقرات ایجاد شوند. تومورهای ستون فقرات و تومورهای مغزی با هم تومورهای سیستم عصبی مرکزی (CNS) را شکل میدهند. ایمونوتراپی که به آن روش بیولوژیکی هم گفته میشود نوعی درمان است که از سیستم ایمنی خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده میشود.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از متخصص مغز و اعصاب دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.