ارتودنسی راه حلی برای مشکلات دندان و دهان است. این درمان کلی را می توان به روش های مختلفی انجام داد. همه انواع پروتزها بر اساس یکسان طراحی می شوند. اما رنگ دندان ها چیست؟ اگر قبلا بریس داشته اید حتما می دانید که مهم ترین قسمت درمان ارتودنسی براکت نام دارد و از قسمت های زیر تشکیل شده است:

آنها در واقع ایمپلنت هایی هستند که در جلوی دندان ها قرار می گیرند.

سیم های قوسی شکلی که از این براکت ها عبور کرده و آن ها را به یکدیگر متصل می کنند.

اتصال باندهای اطراف دندان آسیاب

نوارهای لاستیکی که در واقع به براکت ها متصل می شوند و براکت های بالا و پایین را به یکدیگر متصل می کنند. در واقع ارتودنسی رنگی به آخرین قسمت یعنی لثه اطلاق می شود که به هر رنگی قابل نصب است.

در حقیقت چیزی به نام ارتودنسی رنگی در دندانپزشکی وجود ندارد. وقتی صحبت از ارتودنسی رنگی می‌شود، منظورمان همان حلقه‌های پلاستیکی کوچکی است که به اورینگ‌های الاستیک یا اورینگ‌ها معروف هستند. این حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف نیز موجود است. زمانی که از رنگ های مختلف این حلقه ها استفاده شود به آن ارتودنسی رنگی می گویند.در این مقاله می خواهیم با انتخاب صحیح ارتودنسی رنگی بیشتر آشنا شویم. تا انتها با ما همراه باشید.

رنگ های محبوب ارتودنسی

در زیر به محبوب ترین رنگ های ارتودنسی می پردازیم:

ارتودنسی بنفش

بنفش رنگ دیگری است که برای باندهای ارتودنسی استفاده می شود. این رنگ آبی مانند باعث سفیدی دندان ها می شود.

ارتودنسی رنگی

اگر به دنبال رنگ مناسب برای بریس های ارتودنسی هستید، آبی می تواند انتخاب خوبی باشد.

آلسو ارتدکس

یکی از رنگ هایی که دختران دوست دارند برای لباس های خود انتخاب کنند رنگ صورتی است. این رنگ برای پوست و مو بسیار مناسب است. از ترکیب رنگ بنفش و صورتی برای بریس های رنگی خودداری کنید.

تصحیح قرمز

این رنگ برای افرادی با پوست سفید و موهای روشن مناسب است اما استفاده از آن چندان رایج نیست. ترکیب قرمز و مشکی رنگ انتخابی پسران برای بریس های ارتودنسی است.

فلزکاری با ارتزهای رنگی!

رنگ های مات ممکن است همچنان در رژ لب محبوب باشند، اما این بدان معنا نیست که نمی توان آنها را در جای دیگری استفاده کرد. گزینه‌های نقره‌ای، طلایی و فلزی براق می‌توانند به لبخند شما، به‌ویژه برای رویدادهای خاص، زرق و برق ببخشند.

فرمان به رنگ آبی

ارتودنتیست ها اغلب سایه های آبی مختلفی را برای بریس ها پیشنهاد می کنند. ترکیب سایه روشن تر با رنگ تیره تر، انتخاب نسبتاً مناسبی برای هر موقعیتی است. آبی همچنین رنگ خوبی برای بریس است زیرا بعید است با هیچ یک از لباس های شما تداخل پیدا کند.

ارتودنسی آبی

همچنین اگر چشمان آبی داشته باشید، رنگ را بیشتر نشان می دهد

ارتودنسی سلژ

اگر در وعده های غذایی خود از مواد غذایی رنگی مانند سس گوجه فرنگی، چای، قهوه، پفک و ... زیاد استفاده می کنید، از بریس های شفاف استفاده نکنید زیرا این بریس ها به راحتی تغییر رنگ می دهند و بعد از گذشت زمان دیگر جالب به نظر نمی رسند. اگر می خواهید رنگ اسپلینتی را انتخاب کنید که دندان های شما را سفیدتر نشان دهد، رنگ های نقره ای و خاکستری می توانند مناسب باشند. رنگ زرد نیز مناسب نیست، زیرا از دور مانند لکه به نظر می رسد.

رنگ های نامناسب برای ارتودنسی رنگی

در انتخاب سیلانت دندان باید به مسائلی که به زیبایی صورت و لبخند خدشه وارد نمی کند توجه شود. برخی از آنها در زیر نشان داده شده است.

نوارهای ارتودنسی زرد: رنگ زرد می تواند دندان ها را زرد نشان دهد. بنابراین انتخاب گزینه خوبی نیست.

بریس های مشکی: بریس های مشکی ممکن است به اشتباه فکر کنند که دندان های شما شکسته و آسیب دیده اند.

انواع بریس های ارتودنسی

بریس های سفید: براکت های سفید زودتر کثیف می شوند و لکه ها و زردی را بیشتر نمایان می کنند.

بریس های ارتودنسی شفاف: این بریس ها ممکن است در طول درمان تغییر رنگ دهند و همچنین ممکن است ذرات غذا را نشان دهند.

چوب های سبز و قهوه ای: این دو رنگ می تواند نشان دهنده باقیمانده مواد غذایی مانند سبزیجات و ... باشد.

همیشه به یاد داشته باشید که مراقبت و بهداشت حرف اول را در ارتودنسی می زند و اگر این موارد را رعایت نکنید نه تنها باعث تغییر رنگ دندان های مصنوعی می شود، بلکه باعث پوسیدگی ارتودنسی می شود.

هزینه ارتودنسی رنگی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی رنگی با هزینه ارتودنسی با براکت های فلزی تفاوتی ندارد، بسته به روش استفاده، نوع تجهیزات و دستگاه ها و بیمه فرد:

قیمت بریس های رنگی

اگر بیمار تحت پوشش تامین اجتماعی باشد، بیمه مبلغ کمی از قیمت ارتودنسی را پرداخت می کند.

در صورت بیمه شدن بیمار با بیمه اضافی قسمت قابل توجهی از هزینه های درمان توسط بیمه تامین می شود.

اگر فردی تحت پوشش بیمه مسلحانه باشد باید به بیمارستان های نظامی مراجعه کند زیرا بیمه نیروهای مسلح مختص آن بیمارستان ها است و هزینه درمان در کلینیک های خصوصی را پوشش نمی دهد.

اگر فرد بیمه دیگری دارد، بیمه خود را با کلینیک هماهنگ کند تا مشکلی پیش نیاید.

عواملی که در طول زمان بر رنگ بریس ها تأثیر می گذارد

در مطالعه ای که روی چهار کش رنگی مختلف انجام شد، کارشناسان مشاهده کردند که رنگ آنها در طول زمان تغییر می کند. عوامل موثر بر تغییر رنگ لیگاتور اصلی به شرح زیر است:

تمبر نقدی استفاده شده

غذا و رنگ غذا

ارتودنسی رنگی

مسواک زدن دهان و دندان ها

وجود باکتری در حافظه پنهان آنها.

اخرین حرف

در این مطلب در مورد ارتودنسی رنگی و چیستی آن می خوانیم. برای انتخاب سایه ارتودنسی نیز راهنمایی هایی برای شما ارائه کرده ایم. ارتودنسی سرامیکی نیز یکی از انواع ارتودنسی نامرئی است که در آن از براکت های سرامیکی شفاف همرنگ دندان ها استفاده می شود. در این نوع درمان از ارتودنسی رنگی خبری نیست و اگر دوست ندارید در انتخاب رنگ ارتودنسی چند راه گیر کنید و به این مشکلات اهمیت نمی دهید، می توانید براکت های سرامیکی را انتخاب کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.


برداشت شده از: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/