برخی از متقاضیان پذیرش در دانشگاه به دلیل انتخاب اشتباه یا تغییر ترجیحات می خواهند رشته قبولی خود را تغییر دهند. این فرصت برای متقاضیان در نظر گرفته شده و در صورت داشتن پیش نیازهای لازم بر اساس قوانین جاری دانشجو می تواند برای تغییر رشته اقدام کند.

تغییر رشته در دانشگاه های مختلف قوانین و شرایط مختلفی وجود دارد. و بسته به نوع دانشگاه مانند دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی. مراحل نیز متفاوت است. داشتن معدل قابل قبول حداقل و حداکثر واحدهای پاس داشتن حداقل سال مورد نیاز برای رشته جدید چیزی است که دانشگاه ها و سیستم های آموزشی برای تغییر رشته در نظر می گیرند.

لذا این مقاله به بررسی وضعیت تغییر رهبری در کشور، دانشگاه مستقل، غیرانتفاعی و پیام نور می پردازد و برنامه را توضیح می دهد. دوستان عزیز اگر ابهامی داشتند می توانند با تماس با کارشناسان مجرب سوالات خود را مطرح کنند و در قسمت نظرات و پیشنهادات پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.



انواع روش های تغییر رشته دانشگاهی

روش های مختلفی برای تغییر رشته وجود دارد که بسته به زمان اقدام هر کدام از این روش ها می تواند بسیار موثر باشد. به طور کلی، گزینه های زیر برای متقاضیان برای تغییر رشته در دسترس است:

تغییر رشته در زمان اعلام نتایج با مکاتبه با سازمان سنجش

با کارت گرید گرید تفاوت بزرگی ایجاد کنید

تغییر منطقه از طریق ظرفیت سازی

تغییر رشته در دانشگاه



تغییر رشته از طریق درخواست به سازمان سنجش هنگام اعلام نتایج

پس از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش، در صورت تمایل متقاضی تحصیل در رشته مورد نظر، می تواند از طریق سامانه پذیرش سازمان سنجش درخواست تغییر رشته و یا ملاقات حضوری یعنی .

تغییر زمینه با گزارش سبز یا گزارش نهایی

درخواست برای کارنامه سبز یکی از گزینه‌های تازه وارد برای تغییر شغل دانشگاهی است. به این ترتیب اگر دانشجو بخواهد در اولویت بعد از پذیرش در رشته پذیرش تحصیل کند، می تواند درخواست تغییر رشته کند.

برای تغییر رشته از این طریق دانشجویان باید از دانشگاه مبدأ و گرایش تاییدیه بگیرند و سازمان سنجش در این زمینه دخالتی ندارد.

برای درخواست تغییر رشته از طریق کارنامه سبز باید در ترم اول پس از صدور کارنامه سبز ثبت نام شود و در صورت تایید در دانشگاه و رشته جدید ادامه تحصیل خواهید داد. ترم بعدی

پایان قدرت تغییر استاد

راه دیگر برای تغییر مسیر عمل تکمیل یک توانایی است. عموماً پس از ثبت نام شخصی دانشگاه برای پذیرش، دانشگاه ها ظرفیت های خالی خود را به سازمان سنجش اعلام می کنند. برای تغییر رشته یا دانشگاه.



قوانین کلی برای تغییر برنامه های تحصیلی در دانشگاه محل تحصیل

در صورتی که دانشجو از طریق روش مذکور موفق به تغییر رشته نشود، می تواند رشته تحصیلی خود را در دانشگاه تغییر دهد. دانشجو باید واجد شرایط تغییر رشته در دانشگاهی باشد که در آن تحصیل می کند. به طور کلی اکثر دانشگاه ها اعم از دولتی، مستقل، غیرانتفاعی و پیام نور شرایط یکسانی را برای تغییر رشته در نظر می گیرند که می توان به صورت زیر بیان کرد:

رشته ای که دانشجو انتخاب می کند باید در دانشگاهی باشد که تحصیل می کند.

امکان درخواست تغییر رشته در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار می باشد.

حداقل معدل 12 یا بالاتر مورد نیاز است.

تکمیل حداقل 25 واحد دانشگاهی و حداکثر 70 واحد دانشگاهی الزامی است.

داشتن سنوات تحصیلی لازم برای فارغ التحصیلی در رشته جدید

علاوه بر موارد فوق، برخی از دانشگاه های دولتی شرایط خاص دیگری نیز برای تغییر رشته دارند که در این مقاله به برخی از این الزامات پرداخته شده است.



روش تغییر مسیر

دانشجویانی که مایل به تغییر رشته هستند باید حداقل شش هفته قبل از شروع هر ترم به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند. در صورت موافقت با درخواست دانشجو می توانند در ترم جدید تحصیل کرده و واحدهای خود را انتخاب کنند. همچنین اگر متقاضی تغییر هستید می توانید برای تغییر رشته اقدام کنید.

برابری یادگیری

پس از موافقت با تغییر رشته بر اساس نظر مدیر گروه آموزشی، امکان یکسان سازی برخی از دروس وجود دارد. نمره دریافتی دانشجو در دروس ارائه شده برای معادل سازی موثر است. نمرات دروسی که پذیرفته می شوند در معدل کل دانش آموز لحاظ می شود اما دروسی که قبول نمی شوند در کارنامه دانشجو درج می شود اما تاثیری بر معدل نخواهد داشت.

در صورتی که نمره درس دانشجوی تایید نشده کمتر از 12 باشد، می توان یک دوره اجباری برای متقاضی در نظر گرفت.


شرایط تغییر رشته در دانشگاه های دولتی

علاوه بر موارد ذکر شده، برخی از دانشگاه های دولتی شرایط اجرایی تغییر رشته را نیز در نظر گرفتند. تقسیم رشته های تحصیلی به مقاطع مختلف و شرایط خاص یا وضعیت معدل برای هر گروه از جمله مواردی است که در تغییر رشته در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال دانشگاه امیرکبیر به پنج گروه رشته دانشگاهی تقسیم می شود. دانشجو باید معدل 15 یا بالاتر داشته باشد و حداقل 25 واحد درسی را در همان سطح گذرانده باشد تا درخواست تغییر کند. برای دروس سطح پایین گذراندن 25 واحد درسی کافی است. دانشجویان برای ورود به رشته های بالاتر باید مدارک عالی داشته باشند. به عنوان مثال، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی برق در سطح اول و مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی در سطح دوم قرار دارند.

در دانشگاه تهران اگر فردی در رشته مورد نظر مدرک علمی نگرفته باشد می تواند در صورت تلاش و کوشش برای تغییر رشته اقدام کند. گذراندن دو ترم تحصیلی متوالی با حداقل 18 واحد دانشگاهی و کسب معدل حداقل 17 و عدم قبولی دروس از جمله شرایط تغییر رشته توسط دانشگاه تهران می باشد.



تغییر دوره از دوره روزانه به دوره شبانه به طور خودکار

اگر دانشجوی تمام وقت اعتبار علمی لازم برای تغییر محل را نداشته باشد، می تواند برای دوره ترجیحی عصرانه درخواست دهد. دانشجو در صورت عضویت باید شهریه را پرداخت کند و در صورتی که محل جدید مصاحبه و شرایط خاصی داشته باشد باید این مراحل را با موفقیت طی کند.

برای تغییر رشته از روزانه به خودتعیینی، دانشجویان باید در سال پذیرش رشته مورد نیاز را ارائه دهند. داشتن معدل بالاتر از 14 و گذراندن حداقل 25 واحد و حداکثر 70 واحد از معیارهای در نظر گرفته شده است.



تغییر شرایط رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

شرایط عمومی تغییر کارشناس ارشد در دانشگاه آزاد شرایطی است که در ابتدای مقاله ذکر شده است. داشتن معدل بالای 12 و گذراندن حداقل 25 و حداکثر 70 واحد دانشگاهی، موارد خاصی که این دانشگاه را ملزم به تغییر می کند شامل موارد زیر است:

امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد.

دانشجو باید در سال ورود به دانشگاه در دوره جدید نمره قبولی کسب کند.

دانشجو در صورت تمایل به انتقال نیز می تواند برای تغییر رشته اقدام کند.



شرایط تغییر رشته در دانشگاه پیام نور

در دانشگاه پیام نور نیز مانند سایر دانشگاه ها امکان تغییر رشته وجود دارد. دانشگاه پیام نور برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی دو راه دارد.

در روش اول که به ماده 24 معروف است، زمانی که دانشجو 12 واحد تحصیلی را به پایان رساند می تواند در رشته ای که برای ورود به آن رشته در سال ورودی نمره قبولی کسب کرده است تغییر رشته دهد. به این ترتیب دانش آموز باید موارد زیر را داشته باشد:



باید دارای نمره علمی لازم برای رشته انتخابی در سال ورود باشد

وجود درس انتخابی در واحد محل تحصیل

سنوات تحصیلی مورد نیاز برای فارغ التحصیلی

تائید مدیر آموزش و پرورش اداره مربوطه

در روش دوم، شرایط تغییر میدان ساده تر است. در عین حال اگر دانش آموزی بیش از 12 واحد را بگذراند و معدل بالاتر از 12 داشته باشد می تواند در گروه اصلی درخواست تغییر رشته کند. اگر رشته مورد نیاز در دانشگاه محل تحصیل شما ارائه نمی شود، امکان تغییر رشته در سایر دانشگاه ها با درخواست ترجمه و مهمان وجود دارد.


متن کامل مقاله را بخوانید: https://pourdastmalchi.net/