به گزارش راسخون یکی از سه مدل بنیادی سرویس های محاسبات ابری،Infrastructure as a Service (IaaS) است. مانند دیگر سرویس‌های محاسبات ابری این مدل نیز بر روی یک ارتباط اینترنتی به منابع محاسباتی در یک محیط شبیه سازی شده ابر دسترسی می‌دهد. در مورد IaaS منابع محاسباتی ارائه شده دقیقا همان سخت افزارهای مجازی‌سازی شده است.

این مدل سرویس ابری با دو مدل PaaS و SaaS موارد مشترکی دارد.IaaS می‌تواند به وسیله مشتریان سازمانی به کار گرفته شود تا راهکارهای IT مقرون به صرفه‌تری با قابلیت ارتقا ساده ایجاد کند. پیچیدگی و هزینه‌های مدیریت سخت افزارهای به کار رفته به عهده ارائه‌دهنده‌ی سرویس ابری است. برای کاربرانی که کسب و کار آنها دارای نوسان است یا به دنبال ارتقا و گسترش کار خود هستند IaaS گزینه مناسبی است، زیرا که می‌توانند به سادگی از منابع ابری در اختیار قرار داده شده استفاده کنند و دیگر نیازی به خرید، نصب و همسان سازی سخت افزارها ندارند.

نحوه‌ی به‌کارگرفتن IaaS توسط سازمان ها متفاوت است. برخی از سازمانها برای زیر ساخت‌های خود از IaaS استفاده می‌کنند. برای مثال با استفاده از شبکه‌های تجاری داخلی، همانند سرویس‌های ابری خصوصی و Virtual local area networks ،که از کنارهم قرار گرفتن چندین سرور و منابع شبکه استفاده می‌کنند، یک کسب و کار می‌تواند داده‌های خود را ذخیره سازی کرده و نرم افزار‌های مورد نیاز روزانه خود را اجرا نماید. کسب و کار‌های در حال رشد می‌توانند بر اساس میزان توسعه و رشد خود زیرساخت‌هایشان را افزایش دهند.

همچنین یک وب سایت که بر روی سرویس ابری میزبانی می‌شود، می‌تواند از پایداری و قدرت شبکه‌ی عظیم چندین سرور فیزیکی و ارتقای لحظه ای، براساس نیاز کاربر بهره ببرد تا بتواند به آسانی پاسخگوی درخواست‌های غیرمنتظره بر روی وب سایت باشد.

یک شبکه‌ی مجازی شده از سرور‌های مجازی نیز می‌تواند طوری به‌کار گرفته شود که قابلیت‌های میزبانی ابری بهبود یافته و یا زیرساخت IT سازمانی ارائه دهد، یا همه‌ی این عملیات‌ها را داخل یک سرویس ابری خصوصی یا عمومی ترکیب کند.

مزایا و امکانات IaaS چیست؟

· از جمله مزیت‌های IaaS می‌توان به تغییر پذیری اشاره کرد. منابع به محض نیاز کاربر در اختیار او قرار می‌گیرند، بنابراین هیچگونه تاخیری در گسترش ظرفیت مورد نیاز یا کاهش ظرفیت استفاده نشده وجود نخواهد داشت.

· سخت افزارهای فیزیکی مورد استفاده در سرویس IaaS به وسیله ارائه‌دهندگان سرویس ابری نصب و راه‌اندازی و نگهداری می‌شوند. این مورد باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مشتری می‌شود.

· سرویس بر اساس نیاز مشتری تهیه می‌شود و مشتری تنها برای منابعی که از آنها استفاده می‌کند هزینه پرداخت می‌نماید.

· تا زمانیکه ارتباط اینترنتی وجود داشته باشد و پروتکل های امنیتی اجازه دهند، سرویس از هر مکانی قابل دسترسی است.

· در مراکز داده، سرویس‌های موجود در سرویس‌های ابری عمومی و خصوصی، از مزایای امنیتی فیزیکی خاصی بهره می‌برند و مواردی برای امنیت سرورها به‌کار گرفته می‌شوند.

· اگر یک کلید در سرور یا شبکه قطع گردد بر روی سرویس‌های ارائه شده اثرگذاری ندارد، چرا که منابع سخت افزاری متعددی در نظر گرفته شده‌اند و تنظیماتی که برای پایداری اندیشیده شده، از این امر جلوگیری خواهند کرد. در بسیاری از سرویس‌ها حتی اگر کل مرکز داده به حالت آفلاین تبدیل شود، بازهم سرویس IaaS همچنان بدون مشکل به فعالیت خود ادامه میدهد.

یک کاربر یا یک سازمان می‌تواند براساس نیازهای خود یکی از سرویس‌های ابری موجود را انتخاب و برای بهبود روند فعالیت‌های خود به بهترین شکل از آن استفاده نماید.