قبل از اینکه در مورد قانون ارث در قبرس شمالی euromy صحبت کنیم، بهتر است این اصطلاح را به صورت کلی و کلی تعریف کنیم. قانون وراثت مجموعه قوانینی است که بر توزیع اموال شخص متوفی حاکم است. این قوانین تعیین می کنند که چه کسی وارث ملک خواهد بود، چه بخشی از دارایی به هر یک از ورثه داده می شود و چگونه اموال بین ورثه تقسیم می شود.


قوانین ارث در همه کشورها متفاوت است. در برخی کشورها مانند ایران، قانون ارث بر اساس قوانین دینی است، در حالی که در کشورهای دیگر مانند قبرس، بدون توجه به جنسیت وراث، بر اساس قانون مدنی و عملی است.

دو نوع اصلی قانون ارث در قبرس وجود دارد

قانون ارث نسبی: این قانون بر اساس میزان رابطه متوفی و ​​وارث است. در این سیستم نزدیک ترین اقوام متوفی بیشترین سهم از دارایی خود را دریافت می کنند.

قانون ارث اختیاری: این قانون به شخص متوفی اجازه می دهد وصیت نامه ای بنویسد تا نحوه تقسیم اموال خود را تعیین کند.

تفاوت های عمده قوانین ارث در ایران و قوانین ارث در قبرس شمالی

همانطور که می دانید جزیره قبرس قرن ها مستعمره و بخشی از انگلستان بوده است. بنابراین قوانین مدنی این جزیره بر اساس قوانین انگلستان نوشته و اجرا شد. قوانین ارث در این کشور بسیار شبیه به قوانین بریتانیای کبیر است، با این تفاوت که طبق قوانین بریتانیا، شخص می تواند برای یک سوم دارایی خود وصیت خاصی داشته باشد و دو سوم دیگر تقسیم شود. در قبرس شمالی افراد طبق قوانین انگلیس می توانند به وارثان تمام اموال خود وصیت کنند و هیچ محدودیتی در این مورد وجود ندارد.

تفاوت های اصلی قوانین ارث ایران و قبرس شمالی

فقه ایران، حقوق قبرس شمالی

اساس شهروندی فرهنگی

موانع قتل ورثه، زنا با ورثه و پذیرش غیرقانونی قتل عمدی ورثه

بخشی از وراثت علل فامیلی و دگرجنسی یکسان است

در خصوص سهم الارث بر اساس جنسیت وراث، در قوانین ایران که بر اساس قوانین فقهی و دینی تنظیم شده است، شاهد تبعیض شدید هستیم. در شرع، تقسیم اموال متوفی بین ورثه بر اساس جنسیت فرزندان متفاوت است. طبق دستورات قرآنی فرزندان پسر دو برابر فرزندان دختر ارث می برند. این تفاوت در سهم ارث به دلیل مردسالاری حاکم بر عقاید اسلامی است.

ارث زن و مرد در شریعت اسلام

طبقات ارث پسر پسر و دختر پسر

اول، دوم، چهارم

دو سوم دو سوم

در قبرس شمالی فرزندان دختر و پسر به طور مساوی دارایی والدین خود را به ارث می برند. در صورتی که متوفی وصیت نامه ای نداشته باشد که سهم الارث فرزندان خود را تعیین کرده باشد. در کشورهای غیراسلامی سهم مساوی از ارث فرزندان دختر و پسر بر اساس تساوی حقوق زن و مرد است. در این کشورها زن و مرد از حقوق مساوی از جمله حق مالکیت برخوردارند. بنابراین زن و مرد از حقوق مساوی در ارث بردن اموال برخوردارند.

توزیع دارایی اتباع خارجی پس از مرگ در قبرس چگونه است؟

همانطور که می دانید در قبرس شمالی اسناد ملکی 100 درصد است. و فرقی نمی کند که خارجی باشید یا قبرسی. شما مالک 100 درصد دارایی خود هستید. و در صورت فوت، اموال شما طبق قانون قبرس به ورثه شما منتقل می شود. البته در صورت داشتن وصیت نامه معتبر، دولت قبرس شمالی اموال شما را مطابق میل شما تقسیم خواهد کرد.

این که اسناد مسکن به صورت زمین و اشراف است به این معنی است که اموال مهاجران در هنگام فوت توسط دولت گرفته نمی شود و به طور مساوی به ورثه منتقل می شود.

نرخ مالیات بر ارث در قبرس شمالی چقدر است؟

در قبرس شمالی، مالیات بر ارث وجود ندارد. این بدان معناست که وراث از اموالی که از متوفی به ارث می برند مالیات نمی پردازند. البته این بدان معنا نیست که تقسیم ارث کاملا رایگان است. البته برای اجرای امور اداری هزینه های کمی باید پرداخت، اما بسیار ناچیز است و نمی توان آن را به صورت درصدی از ملک ارزیابی کرد.

قانون مالیات بر ارث در قبرس شمالی

قانون مالیات بر ارث در سال 1974 در قبرس شمالی لغو شد. این قانون سپس نرخ مالیات بر ارث را 20 درصد تعیین کرد.

دلایل لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی

دلایل متعددی برای لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی وجود دارد. یکی از دلایلی که دولت قبرس شمالی می خواهد سرمایه گذاری و اقتصاد این کشور را تشویق کند. مالیات بر ارث می تواند مانعی برای سرمایه گذاری باشد زیرا می تواند هزینه های سرمایه گذاران را افزایش دهد.

یکی دیگر از دلایل لغو مالیات بر ارث در قبرس شمالی این است که این کشور می خواهد از اختلاف بین وراث جلوگیری کند. مالیات بر ارث می تواند باعث تعارض بین وراث شود، زیرا هر وارث معتقد است که سهم بیشتری از دارایی را دریافت خواهد کرد.

قوانین ارث در قبرس شمالی بیشتر از ایران مدنی است. دلایل این ادعا به شرح زیر است:

سهم مساوی از ارث برای فرزندان پسر و دختر: در قبرس شمالی، فرزندان دختر و پسر به طور مساوی از دارایی والدین خود ارث می برند. این به تضمین حقوق برابر برای زنان و مردان در این کشور کمک می کند.

بدون مالیات بر ارث: در قبرس شمالی مالیات بر ارث وجود ندارد. این امر باعث کاهش هزینه سرمایه گذاری املاک در این کشور می شود.

احتمال اراده در قبرس شمالی، شخص متوفی می تواند با نوشتن وصیت نامه تصمیم بگیرد که چگونه اموال خود را توزیع کند. این به سرمایه گذاران خارجی اجازه می دهد تا به هر کسی که می خواهند، از جمله اعضای خانواده خود وصیت کنند.

این قانون ارث در قبرس یورومای به نفع سرمایه گذاران خارجی املاک و مستغلات در قبرس شمالی است و سرمایه گذاران می توانند با اطمینان از اینکه دارایی های آنها به طور عادلانه و مطابق میل آنها توزیع می شود، در این کشور سرمایه گذاری کنند.